Newsy

Bezpiecznie na górskim szlaku. Przygotuj uczniów na wakacje z „Za dużym na bajki 2”!

Wakacyjna laba tuż, tuż! Chcesz przygotować swoich podopiecznych na letnie miesiące? Przekazać im najważniejsze wskazówki na temat bezpieczeństwa? Angażującym wstępem do rozmowy na ten temat może być seans familijnego hitu „Za duży na bajki 2”. 

Co trzeba zabrać ze sobą na górską wycieczkę? Jak zaplanować wędrówki na szlaku? I co należy zrobić, kiedy na swojej drodze spotkamy… niedźwiedzia? To kilka pytań, które warto będzie zadać uczniom po projekcji filmu „Za duży na bajki 2”. Druga część przygód Waldka zabierze Twoich podopiecznych w wyprawę do malowniczych zakątków Tatr, gdzie bohaterowie spędzają wakacje. Wspólnie z nastoletnim Waldkiem i jego najlepszym kompanem, Staszkiem, młodzi widzowie zmierzą się z szeregiem trudnych sytuacji na górskim szlaku. 

Zobacz zwiastun filmu „Za duży na bajki 2”: 

Czego nauczą się Twoi uczniowie w trakcie filmowej wędrówki po tatrzańskich szlakach? I jakie wnioski wyciągną z przygód odważnych bohaterów? Utrzymany w wakacyjnym klimacie seans może być świetnym pretekstem do rozmowy na temat tego, jak zadbać o swoje bezpieczeństwo w trakcie letnich wypraw. Sprawdź, jakie praktyczne wskazówki warto będzie przekazać młodym widzom po projekcji.

Jak przygotować się do górskiej wędrówki?

Warto zastanowić się wraz z uczniami, czy Waldek i Staszek zaplanowali swoją samodzielną górską eskapadę w przemyślany sposób. Czy wzięli pod uwagę wszystkie ryzykowne sytuacje, jakie mogli spotkać na swojej drodze? Czy trzymali się wyznaczonych szlaków i uwzględnili odpowiedni czas na pokonanie kolejnych etapów trasy, dzięki czemu mogli przed zmierzchem dotrzeć w bezpieczne miejsce, np. do górskiego schroniska? 

Nawiązując do perypetii chłopców warto przypomnieć podopiecznym, że wyprawa w góry to nie spontaniczny spacer, dlatego wymaga solidnego przygotowania. Zachęcamy do tego, by po projekcji spróbować wspólnie z uczniami stworzyć „dekalog bezpiecznego turysty”. Szczegółowe zaplanowanie trasy, sprawdzenie prognozy pogody, zadbanie o odpowiedni ekwipunek (o czym więcej w kolejnym akapicie), a także odpowiedni ubiór i obuwie – to kilka podstawowych reguł, o których dobrze pamiętać. Spragnionym samodzielności młodym widzom warto będzie przypomnieć także o tym, że nie powinni spacerować po górach bez opieki osoby dorosłej. I nawet w przypadku krótszych, samodzielnych wycieczek zawsze należy dokładnie poinformować bliskich, w jakie miejsce planujemy się udać.

Co spakować na wędrówkę? 

Czy Waldek i Staszek zadbali o odpowiedni sprzęt i zaopatrzenie, zanim wyruszyli w podróż? A może zapomnieli zabrać ze sobą istotnych przedmiotów (np. latarki i jedzenia)? Jak wpłynęło to na przebieg ich wyprawy? Po seansie zachęć grupę do zastanowienia się, jak mądrze spakować swój plecak przed wycieczką.

Zadziałaj na wyobraźnię młodych widzów prostym ćwiczeniem. Twoi podopieczni mogą np. stworzyć – odwołując się zarówno do własnej wiedzy, jak i doświadczeń bohaterów filmu „Za duży na bajki 2” – niezbędnik podróżnika. Niech liczba przedmiotów, które mogą spakować do plecaka, zostanie ograniczona do dziesięciu. Po wykonaniu zadania omówcie propozycje na forum. Warto będzie wspomnieć, dlaczego niektóre z rozwiązań mogą sprawdzić się lepiej niż pozostałe (np. korzystanie z kompasu i mapy zamiast z funkcji nawigacji elektronicznych urządzeń, które mogą stracić zasięg; zabranie latarki, która zapewni światło, gdy telefon się rozładuje). W trakcie górskiej wędrówki trzeba być przygotowanym na różne sytuacje, dlatego np. nawet w bezchmurny dzień warto mieć w plecaku kurtkę przeciwdeszczową, zadbać o odpowiedni zapas wody i prowiantu, a także zabrać apteczkę pierwszej pomocy.

Co zrobić, gdy na swojej drodze spotkamy… niedźwiedzia?

Czy Twoi uczniowie wiedzą, jakich przedstawicieli fauny mogą napotkać na trasie swoich letnich wycieczek? I jak zachować się w trakcie takiego spotkania, aby zadbać zarówno o bezpieczeństwo swoje, jak i dzikiego zwierzęcia? Bohaterowie filmu w trakcie wyprawy stają oko w oko z niedźwiedziem. Pod wpływem impulsu i strachu przed drapieżnym ssakiem uciekają… na drzewo. Warto będzie zastanowić się wspólnie z uczniami, czy to właściwe zachowanie w przypadku zetknięcia się z dzikim stworzeniem.

Jak zareagować w momencie, kiedy widzimy drapieżne zwierzę (np. niedźwiedzia?). Przede wszystkim nie wolno się do niego zbliżać – należy powoli wycofać się w bezpieczne miejsce. Niedźwiedzie w takiej sytuacji zazwyczaj schodzą człowiekowi z drogi i zaszywają się w zaroślach. Ucieczka i paniczna reakcja może sprowokować zwierzę do pogoni (a niedźwiedzie potrafią rozpędzić się aż do prędkości 50 km/h!).

Co młodzi widzowie mogą zrobić, by zminimalizować ryzyko spotkania z dzikim zwierzęciem? Przede wszystkim należy im przypomnieć o tym, że nie wolno zbaczać z wyznaczonych szlaków i zapuszczać się w głąb lasu. Jeśli jednak spotkają na swojej drodze nieudomowione stworzenie, powinni zachować spokój i opanowanie. Taka postawa w obliczu zagrożenia pomoże zapobiec niebezpiecznym sytuacjom. 

Zapytaj swojego Specjalistę ds. Kluczowych Klientów o seans filmu „Za duży na bajki 2” dla grupy!