Newsy

Edukacyjnie o: „Czerwone maki”. Nieoczywisty obraz bohaterstwa

Czerwone maki” to pierwszy polski film fabularny o zwycięskiej bitwie o Monte Cassino. Historię tego wydarzenia poznajemy oczyma Jędrka – młodego, zbuntowanego chłopaka, naznaczonego trudnymi doświadczeniami wojennymi. Osierocony bohater w przeszłości został zesłany do radzieckich łagrów. Opuścił je wraz z Armią Andersa, z którą powędrował pod Monte Cassino. Jędrek nie chce jednak angażować się w walkę – kieruje nim przede wszystkim chęć przetrwania wojennej zawieruchy. Jak postawa bohatera zmieni się pod wpływem pierwszej miłości do dzielnej sanitariuszki Poli? I jaką lekcję z tej historii mogą wynieść Twoi uczniowie?

„Czerwone maki” to świetna propozycja na klasowe wyjście do kina dla nauczycieli historii, języka polskiego oraz wychowawców w klasach 7-8 i szkołach średnich. Film nie tylko w przystępny i angażujący sposób przybliży uczniom kulisy i przebieg bohaterskiej walki o Monte Cassino. W opowieści o tym historycznym wydarzeniu można odnaleźć także uniwersalne wątki, które będą bliskie problemom współczesnych nastolatków.

Jakie edukacyjne wątki znajdziesz w filmie „Czerwone maki”? 

• Jakie było znaczenie bitwy o Monte Cassino? Film ukaże historię tego wydarzenia z perspektywy nastoletniego bohatera. Wartka opowieść o kluczowym starciu między wojskiem niemieckim a 2. Korpusem Polskim pod dowództwem generała Andersa trzyma w napięciu aż do ostatnich minut seansu. Twórcy „Czerwonych maków” przedstawiają także kulisy decydującej bitwy – przygotowania żołnierzy do walki, taktyczne decyzje podejmowane przez dowódców oraz działanie jednostek medycznych, które niosły pomoc rannym. Seans może być wartościowym wstępem do rozmowy m.in. na temat udziału wojsk alianckich i oddziałów polskich w walce o zdobycie Monte Cassino, a także o znaczeniu tej bitwy dla dalszych losów Europy. Przy okazji warto będzie także przybliżyć sylwetki i zasługi postaci historycznych, które pojawiają się w filmie (m.in. generała Władysława Andersa).
• Dorastanie w cieniu wojny. Rozterki nastoletniego Jędrka mogą być bliskie nastoletnim widzom. Młodzieńczy bunt, poszukiwanie własnej tożsamości i dylematy związane z pierwszą miłością zostają zderzone z brutalnymi realiami wojny. Jak te skrajne warunki wpłyną na postawę Jędrka i podejmowane przez niego decyzje?
• Nieoczywisty obraz heroizmu. Kim jest prawdziwy bohater? Jakie cechy go definiują? Warto będzie zadać młodym widzom po seansie podobne pytania. Film „Czerwone maki” prezentuje bowiem intrygujące spojrzenie na temat heroizmu, często dalekie od wizji, jaką uczniowie mogą kojarzyć z literatury (np. „Iliady” Homera czy „Pieśni o Rolandzie”). Główny bohater filmu początkowo buntuje się przeciw konieczności walki i nie chce ryzykować życia dla „sprawy”. Pod wpływem uczucia do odważnej sanitariuszki Poli, a także inspirującej postawy żołnierzy 2. Korpusu, Jędrek zmienia swoją perspektywę i doświadcza wewnętrznej przemiany. „Czerwone maki” pokazują, że prawdziwe bohaterstwo ujawnia się czasem dopiero w momencie decydującej próby.
• Czy „Czerwone maki” są aktualne także dziś? W obliczu obecnych konfliktów zbrojnych dylematy moralne Jędrka mogą być bliskie także współczesnym młodym widzom. Konflikt pomiędzy dążeniem jednostki do osobistego szczęścia a interesem całej społeczności może oddziaływać na wyobraźnię uczniów i skłonić ich do ważnych refleksji. 

Seans filmu „Czerwone maki” dostępny jest dla grup szkolnych już od 21 marca. Zachęcamy do zamawiania projekcji z bezpłatną wideoprelekcją opatrzoną komentarzem ekspertów, nauczycieli i edukatorów. 

W celu złożenia rezerwacji dla swojej grupy prosimy o kontakt z lokalnym specjalistą ds. kluczowych klientów.