Newsy

EDUKACYJNIE O: „Figurant”. Jednostka uwikłana w system autorytarny

Figurant” to psychologiczny portret młodego mężczyzny, uwikłanego w świat tajnej policji niedemokratycznego państwa.  Bohaterem tej filmowej opowieści jest Bronek Budny – funkcjonariusz komunistycznej Służby Bezpieczeństwa, który poświęcając życie inwigilacji krakowskiego biskupa i podejmując niemoralne decyzje stopniowo oddala się od najbliższych, staczając się w otchłań osamotnienia i zbrodni. Swoją estetyką przywodzący na myśl dzieła polskiej szkoły filmowej, a tematyką – filmy z nurtu kina moralnego niepokoju, „Figurant” będzie interesującym i wartościowym seansem dla uczniów szkół średnich. Obecne w nim wątki mają szansę zainteresować przede wszystkim nauczycieli etyki, historii, języka polskiego, a także wychowawców.

Jakie tematy porusza „Figurant”?

Jednostka uwikłana w system totalitarny i autorytarny. „Figurant” ukazuje postępującą degradację moralną człowieka żyjącego w komunistycznej Polsce. Bronek Budny to młody funkcjonariusz tajnej policji politycznej. Bohater prowadzi działalność donosicielską i okłamuje najbliższe osoby. Po seansie filmu warto będzie porównać postawę Bronka Budnego z postępowaniem bohaterów lektur w sytuacjach literackich, które również przedstawiają sytuację totalitarną (m.in. Winston Smith z „Roku 1984” Georga Orwella, Józef K. z „Procesu” Franza Kafki).

Postawa oportunistyczna w filmie i literaturze. Jakimi wartościami należy kierować się w życiu? Czy warto podjąć wysiłek, by żyć w zgodzie z uniwersalnymi zasadami? A może zamiast tego lepiej za wszelką cenę próbować dostosować się do zewnętrznych okoliczności i skupić się na osiąganiu doraźnych korzyści? „Figurant” może skłonić uczniów do refleksji na temat postawy konformistycznej, a także różnych wyborów moralnych i ich konsekwencji.

● Działalność tajnej policji politycznej. „Figurant” to także film, który w doskonały sposób przybliży młodym widzom sposoby działania tajnej policji politycznej, czyli Służby Bezpieczeństwa. Inwigilacja, podsłuchy, szantaż – z jakich jeszcze metod korzystali funkcjonariusze SB? Jak działalność tajnej policji politycznej wpływała na codzienne międzyludzkie relacje?

Tło historyczne. Pacyfikacja protestu w obronie krzyża w Nowej Hucie, inwigilacja środowisk kościelnych przez SB, okres „małej stabilizacji” – jakie jeszcze wydarzenia z historii komunistycznej Polski portretuje „Figurant”? To seans, który w przystępny dla młodego widza sposób przedstawia wybrane wydarzenia historyczne oraz realia życia w komunistycznej Polsce.

● Język przekazów propagandowych. Projekcja filmu może być ciekawym pretekstem do rozmowy także na ten temat. Warto będzie nawiązać w tym celu m.in. do tych fragmentów „Figuranta”, które były stylizowane na odcinki Polskiej Kroniki Filmowej. Zachęcamy do tego, by wspólnie z klasą przeanalizować je pod kątem występowania mechanizmów propagandowych.

Enklawa wolności, czyli działalność kulturalna w czasach PRL (m.in. kabarety, Piwnica pod Baranami).  „Figurant” w ciekawy sposób portretuje także ten aspekt, pokazując, w jaki sposób artyści radzili sobie z ograniczeniami cenzury w czasach komunizmu. Film portretuje twórczość ówczesnych środowisk artystycznych, która w mniej lub bardziej zawoalowany sposób krytykowała sytuację polityczną w kraju.

Zobacz, co o filmie „Figurant” mówią nauczyciele i edukatorzy:


Pobierz bezpłatną broszurę z materiałami edukacyjnymi do filmu (wśród nich scenariusze zajęć na lekcje j. polskiego, historii oraz etyki/godziny wychowawczej):

FIGURANT - zestaw scenariuszy lekcji dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych [PDF]

Na film „Figurant” zapraszamy do kin od 20 października. W celu zarezerwowania seansu dla swojej grupy skontaktuj się ze specjalistą ds. kluczowych klientów


Figurant

Figurant

Dramat Od lat: 15 112 min

Więcej o filmie