Newsy

EDUKACYJNIE O: „Kajtek Czarodziej”. Magia, nauka, wyobraźnia

Czy świat, w którym od razu spełniają się nasze pragnienia, to na pewno najlepszy z możliwych światów? Czy magiczne moce pozwalają naprawiać błędy innych ludzi? A może wystarczy „chcieć, żądać i rozkazywać”, żeby być szczęśliwym? Sprawdzi to dla nas rezolutny i głodny przygód Kajtek, bohater filmu opartego na motywach powieści Janusza Korczaka.


Chłopiec mieszka z babcią i tatą w niewielkim mieszkaniu w przedwojennej kamienicy. Na pozór nic go nie różni go od innych, ubogich dzieci z miasta. Chodzi do szkoły, bawi się na trzepaku i psoci z kolegami. A jednak nastolatek nie jest taki, jak jego rówieśnicy. Mama chłopca, która zginęła w niewyjaśnionych okolicznościach, była wynalazczynią i skonstruowała tajemniczą, magiczną maszynę, a sam Kajtek… potrafi czarować! Wystarczy, że wypowie magiczną formułkę, by jego życzenia stawały się rzeczywistością.

Jakie zagadnienia edukacyjne porusza „Kajtek Czarodziej”?

Wybór dobra lub zła. W porównaniu do książkowego Kajtusia, łobuziaka, który nieustannie wpadał w tarapaty, filmowy Kajtek jest bardziej samoświadomy. Zadaje sobie pytania o to, co jest dobre, a co złe, jak traktować innych i jak wykorzystać swoje magiczne umiejętności. Chłopiec reaguje na przemoc, której jest świadkiem, wie, że nie wolno bić słabszych, a także, że każdy człowiek zasługuje na szacunek. Czy to wystarczy, by sprzeciwił się podstępnemu magowi? Czy Kajtek zachowa swoje zasady moralne, kiedy o jego magiczne moce upomną się siły zła?

Magia – pożyteczna czy groźna? Kajtek czaruje po to, by zaspokajać doraźne potrzeby. Dzięki magii może zemścić się na nauczycielu, który dokucza słabszym uczniom, może zaimponować kolegom i z nich zażartować. Niezwykłe moce zawodzą jednak Kajtka tam, gdzie jego problemy stają się poważniejsze. Nastolatek nie potrafi wyczarować pieniędzy potrzebnych na czynsz. Nie potrafi pokonać śmierci, by ponownie spotkać się z mamą i babcią. Okazuje się też, że magia to ogromna tajemnicza siła, z którą lepiej nie igrać. Ostatecznie bohater rezygnuje więc z rozwijania swoich czarodziejskich mocy, na rzecz posługiwania się „otwartym sercem i rozumem”. Magię można przecież zastąpić wyobraźnią.

Jakie mogą być relacje rodzinne? Kajtek ma silną więź z babcią, opartą na miłości i zaufaniu. Bardzo przeżywa jej śmierć. Relacje z tatą z kolei okazują się dla chłopca trudne. Kajtek ma do ojca żal o to, że ukrywa przed nim tajemnicę śmierci mamy. Uważa, że tata traktuje go jak dziecko. Film może stanowić pretekst do rozmów o dorastaniu, buncie i uniezależnianiu się od opiekunów, a także o reakcjach na stratę bliskiej osoby. Na horyzoncie tych tematów zarysowuje się pytanie – czy dorośli powinni ukrywać przed dziećmi (nawet trudną) prawdę?

Różne modele nauczania. W szkole, do której chodzi Kajtek, poznajemy różnych nauczycieli. Nielubiany przez uczniów starszy belfer próbuje narzucić młodzieży swój autorytet. Żąda bezwarunkowego posłuszeństwa, a aby osiągnąć posłuch, ucieka się do przemocy, również fizycznej. Z kolei nowa nauczycielka fizyki szczerze lubi klasę Kajtka. Jest otwarta na dialog i prawdziwie zainteresowana sprawami uczniów. Prowadzone przez nią eksperymenty budzą podziw dla możliwości nauki (która olśniewa jak magia).

Kultura żydowska. „Kajtka Czarodzieja” można też potraktować jako wyraz tęsknoty za zapomnianym, żydowskim dziedzictwem Polski. Filmowy bohater ma podwójną tożsamość. Jego tata jest Polakiem, a mama i babcia – Żydówkami. W filmie pojawiają się barwne i inspirujące nawiązania do kultury kręgu semickiego – muzyki, baśni i wierzeń.

Na film „Kajtek Czarodziej” zapraszamy do kin od 3 listopada. W celu złożenia rezerwacji na seans grupowy zachęcamy do kontaktu ze specjalistą ds. kluczowych klientów.


Kajtek czarodziej

Kajtek czarodziej

Familijny Od lat: 7 102 min

Więcej o filmie