Newsy

EDUKACYJNIE O: „O psie, który jeździł koleją”. Klasyka dla najmłodszych w nowej odsłonie!

Któż z nas w dzieciństwie nie uronił łzy, poznając historię Lampo – dzielnego i ciekawego świata psa, który podróżował pociągami po Włoszech? Piękna opowieść Romana Pisarskiego już wkrótce wzruszy kolejne pokolenie młodych odbiorców, którzy będą mieli okazję odkryć ją w filmowej odsłonie, a w dodatku… z happy endem! Osadzona w polskich realiach, wyróżniająca się doborową obsadą (m.in. Mateusz Damięcki, Adam Woronowicz) adaptacja „O psie, który jeździł koleją” wchodzi na ekrany kin już 25 sierpnia. Podpowiadamy, jak w ciekawy sposób wykorzystać film na zajęciach z uczniami szkół podstawowych.

Główną bohaterką filmu „O psie, który jeździł koleją” jest Zuzia. Dziesięcioletnia dziewczynka czasem czuje się samotna – z powodu choroby serca nie może bowiem żyć tak aktywnie, jak jej rówieśnicy. Jej życie zmienia się, kiedy dzięki swojemu tacie, pracownikowi kolei, poznaje Lampo – niezwykłego psa-podróżnika. Z pomocą swojego nowego kompana Zuzia odzyskuje radość życia. A co mogą zyskać Twoi podopieczni w trakcie filmowego seansu? Podpowiadamy kilka pomysłów na ciekawe (i edukacyjnie wartościowe!) aktywności po projekcji filmu.

Jakie edukacyjne tematy odnajdziesz w filmie „O psie, który jeździł koleją”?

  • Piękno przyjaźni między człowiekiem a czworonogiem. Zarówno książka Romana Pisarskiego, jak i film ukazują niezwykłą relację między psem a dziewczynką. Bohaterowie szybko się zaprzyjaźniają, cieszą się wspólnymi przygodami i wspierają się w trudnych momentach.

    A czy Twoi podopieczni posiadają swoich czworonożnych pupili? Jak ważną rolę odgrywają zwierzęta w ich życiu? Seans filmu może być ciekawym punktem wyjścia do rozmowy na ten temat. Można przy okazji wspomnieć o tym, że budowanie więzi np. z psem lub kotem ma pozytywny wpływ na nasze samopoczucie, obniża poziom stresu i uczucie osamotnienia.

    A może to dobry moment, by w ramach zajęć wspólnie wybrać się do schroniska dla zwierząt lub zabrać podopiecznych na spotkanie z dogo- lub felinoterapeutą? Albo zorganizować zbiórkę na rzecz potrzebujących czworonogów? Warto będzie wykorzystać tę okazję, by kształtować u młodych widzów wrażliwość i empatię wobec naszych „mniejszych braci”.           

  • Podróże – małe i duże! Lampo nie potrafi długo usiedzieć w miejscu – ten psiak uwielbia przygody. Kiedy tylko poczuje chęć dalekiej wyprawy, wsiada do pociągu i rusza w nieznane!

    Brawurowe przygody odważnego Lampo mogą rozbudzić ciekawość świata – także u Twoich podopiecznych! A może zachęcą Was do zorganizowania małej wycieczki klasowej? Wspólnie sprawdźcie na mapie lub w lokalnym przewodniku, jakie atrakcje i zabytki kryją się w pobliżu. To doskonały pomysł na niesztampową lekcję geografii w V lub VI klasie szkoły podstawowej.

    Przygotujcie razem plan wyprawy, zabierzcie ze sobą wszelkie niezbędne rzeczy – a przede wszystkim: dobre humory! – i poczujcie zew prawdziwej przygody. Wspólne eksplorowanie różnych ciekawych miejsc, a nawet bliżej nieznanych zakątków Waszej miejscowości może być źródłem prawdziwej frajdy, a przy okazji – poszerzy horyzonty młodych odkrywców. A może, podobnie jak Lampo, pojedziecie do miejsca docelowego pociągiem? Jeśli tak, warto będzie zaznaczyć, że kolej jest jednym z najbardziej ekologicznych środków transportu – zwłaszcza w porównaniu z samochodem lub samolotem.

  • Jak odpowiedzialnie korzystać z mediów społecznościowych? Film w ciekawy sposób podejmuje także to zagadnienie. Podróże Lampo robią furorę wśród użytkowników Internetu, dzięki czemu psiak staje się sławny i zaskarbia sobie sympatię publiczności. Popularność czworonoga wzbudza jednak zazdrość Dyrektora, który próbuje pozbyć się Lampo ze swojej stacji... Z drugiej jednak strony, film nie demonizuje mediów społecznościowych i pokazuje, że można wykorzystywać je także w pozytywnym celu. Za ich pośrednictwem zorganizowana zostaje zbiórka środków na operację głównej bohaterki.

    A czy młodzi widzowie wiedzą, jak bezpiecznie korzystać z Internetu? W trakcie burzy mózgów warto będzie wraz z podopiecznymi ustalić i spisać dekalog z dziesięcioma zasadami odpowiedzialnego użytkowania mediów społecznościowych. Zachęcamy też do tego, by wspólnymi siłami zorganizować ciekawą akcję w sieci. Tematyka zależy od Waszej inwencji! Sadzenie drzew, sprzątanie świata, a może rozpowszechnianie informacji na temat zbiórki w szczytnym celu – warto będzie pokazać dzieciom, w jaki sposób korzystać z mediów społecznościowych w mądry i zaangażowany sposób.

  • Adaptacja filmowa a pierwowzór literacki. Zachęcamy, by po seansie porozmawiać z podopiecznymi również na temat mechanizmów adaptacji filmowej. Akcja powieści Romana Pisarskiego rozgrywa się we Włoszech w latach 50. XX wieku. Jakie elementy filmu „O psie, który jeździł koleją” zostały zaczerpnięte z książki, a które zostały zmodyfikowane? Z czego może wynikać decyzja twórców filmowych? To ciekawe zagadnienie, o którym warto będzie porozmawiać z podopiecznymi.

„O psie, który jeździł koleją” jest lekturą obowiązkową w 3 klasie szkoły podstawowej. Seans filmu będzie doskonałym pretekstem do omówienia książkowego pierwowzoru. Zachęcamy do tego, by zestawić i porównać wybrane sceny z filmu z fragmentami powieści Romana Pisarskiego. To ćwiczenie może rozbudzić wyobraźnię młodych odbiorców, a przy okazji będzie dobrym punktem wyjścia do podzielenia się refleksjami po lekturze.

Już teraz zamów seans dla swojej grupy – skontaktuj się w tym celu z lokalnym 
specjalistą ds. kluczowych klientów.


O psie, który jeździł koleją

O psie, który jeździł koleją

Familijny Przygodowy Od lat: 7

Więcej o filmie