Newsy

EDUKACYJNIE O: Raport Pileckiego. Polski bohater na miarę Jamesa Bonda

Ochotnik do Auschwitz i uciekinier z obozu zagłady, żołnierz, który brał udział m.in. w wojnie obronnej Polski i powstaniu warszawskim, konspirator i działacz ruchu oporu. Czy Twoi uczniowie znają postać jednego z 6 największych (wg opinii brytyjskiego historyka Michaela Foota) bohaterów II wojny światowej? Mowa o Witoldzie Pileckim – autorze słynnych raportów, opisujących zbrodnie, jakich dokonali naziści w niemieckim obozie koncentracyjnym Auschwitz. Przez ponad 40 lat komunistycznych rządów wszelkie informacje na temat dokonań odważnego rotmistrza podlegały cenzurze. Już wkrótce najważniejsze informacje z jego życiorysu przybliży film „RAPORT PILECKIEGO”, który od 1 września będzie dostępny w Multikinie (dla grup szkolnych – z edukacyjną wideoprelekcją!).

Sprawdź kilka wartościowych dydaktycznie zagadnień, które warto będzie omówić po seansie m.in. na lekcjach historii, języka polskiego i godzinie wychowawczej z uczniami klas szkół średnich:

  • Przekrój najważniejszych wydarzeń w Polsce I połowy XX wieku. Raport Pileckiego” może być ciekawym wstępem do rozmowy na temat najistotniejszych historycznych epizodów, w jakich bohater brał udział. Wojna polsko-bolszewicka, wojna obronna Polski, działalność Polskiego Państwa Podziemnego, pobyt w Auschwitz, powstanie warszawskie, działalność w szeregach Polskich Sił Zbrojnych, rządy komunistów po wojnie – elementy życiorysu Pileckiego, które zostały przedstawione w filmie, będą świetnym pretekstem do szczegółowego omówienia wybranych zagadnień na zajęciach historii.
  • Motyw jednostki uwikłanej w system totalitarny. To zagadnienie, które warto będzie przeanalizować po seansie na lekcji języka polskiego. Po zakończeniu wojny i powrocie do kraju Pilecki jest inwigilowany, a następnie brutalnie przesłuchiwany przez funkcjonariuszy Urzędu Bezpieczeństwa. Komunistyczne władze stawiają mu zarzuty m.in. o prowadzenie działalności szpiegowskiej. Czy bohaterowi uda się odnaleźć w nowej rzeczywistości politycznej? Czy bezpiece uda się złamać jego ducha w trakcie brutalnych tortur zadawanych mu podczas śledztwa, czy… wręcz przeciwnie? Zachęcamy do tego, by porównać postawę bohatera wobec systemu totalitarnego z podejściem reprezentowanym przez bohaterów literackich (m.in. Winstona Smitha z powieści „Rok 1984” George’a Orwella oraz Józefa K. z „Procesu” Franza Kafki).
  • Jakimi wartościami należy kierować się w życiu? Seans filmu może być intrygującym wstępem do rozmowy na ten temat w trakcie godziny wychowawczej. Solidarność wobec słabszych, patriotyzm, odwaga, honor – które z tych wartości, jakim wierny był Witold Pilecki, są aktualne według uczniów także dziś? Które z nich (i dlaczego?) mogą stać się kompasem moralnym dla młodych ludzi?
  • Czym jest prawdziwe bohaterstwo? Film stawia także pytanie o istotę prawdziwego heroizmu. Po projekcji warto zadać uczniom pytanie: jak ja zachowałbym/zachowałabym się na miejscu Witolda Pileckiego? Czy byłbym/byłabym skłonna do podobnych poświęceń? Czy potrafiłbym/potrafiłabym bronić wyznawanych przeze mnie wartości – nawet w sytuacjach granicznych? Seans filmu ma szansę zostawić młodych widzów z niejedną ważną refleksją.
  • Prawa człowieka i obywatela. Wydarzenia przedstawione w filmie mogą być też przyczynkiem do dyskusji na ten temat. W jaki sposób łamane były wolności i prawa człowieka podczas brutalnego przesłuchania i procesu Pileckiego? Jaki akt prawny chroni wspomniane wartości? To ciekawe zagadnienie, które może być przedmiotem refleksji na zajęciach historii i teraźniejszości.

POBIERZ darmową broszurę edukacyjną do filmu ze scenariuszami lekcji historii, języka polskiego i godziny wychowawczej [PDF]

„Raport Pileckiego” jest dostępny z edukacyjną wideoprelekcją, wyświetlaną przed projekcją filmu. W celu zamówienia seansu dla swojej grupy skontaktuj się ze specjalistą ds. kluczowych klientów.


Raport Pileckiego

Raport Pileckiego

Historyczny Od lat: 15 119 min

Więcej o filmie